LÆS MERE

Hvorfor 100% lydrette bøger?

Både gennem vores arbejde med læseudfordrede elever og i vores funktion som skolebibliotekarer har vi oplevet et behov for og en efterspørgsel på 100 % lydrette frilæsningsbøger. Når først eleverne har fået styr på bogstavernes standardlyde og behersker disse til læsning, oftest i slutningen af 0. klasse og i starten af 1. klasse, mangler der 100 % lydrette bøger, der kan give dem en god læseoplevelse. Bøger som eleverne kan læse uden hjælp. Der sker typisk det, at eleverne oplever, at de ikke udelukkende kan anvende bogstavernes standardlyde i deres læsning, idet de, i deres læse- og frilæsningsbøger, møder både lydrette ord og ord, hvor nogle af bogstaverne har betinget udtale.

Det er vanskeligt at skrive 100% lydret, og det er sikkert af den årsag, der er så få bøger af denne slags på bogmarkedet. Ofte er småord som: de, jeg, det, der, dem, her og har skrevet ind i de bøger, der er bearbejdet og tilrettelagt med henblik på den første læsning. Disse småord er ikke lydrette og hører til blandt de 120 mest brugte ord i børnebøger, og erfaringsmæssigt ved vi, at det netop er disse småord, der kan udfordre begynderlæseren.

Vi har forsøgt at imødekomme denne problematik ved at skrive bøger til elevernes første frilæsning, hvor de netop kan anvende bogstavernes standardlyde i forbindelse med lydering af ord. For at eleverne kommer godt i gang og oplever læselyst, er det vigtigt, at de i den første læsefase møder mange lydrette ord og tekster.

For at blive gode læsere skal eleverne naturligvis også lære andre strategier end at lydere sig frem udelukkende ved hjælp af bogstavernes standardlyde.